Høretekniske Hjælpemidler

Har du høreapparater men stadig svært ved at høre dit TV eller din telefon? Har du svært ved at høre selv i små grupper? Det kan være en teleslynge eller andre høretekniske hjælpemidler kan være en hjælp for dig. Vil du vide mere om hvordan høretekniske hjælpemidler kan hjælpe dig, så læs mere her på siden.

Er der situationer i din hverdag, hvor du har svært ved at høre, selvom du bruger dine høreapparater? Så kan det være du har brug for et høreteknisk hjælpemiddel. Hvis du er hørehæmmet er det muligt, at du kan have glæde af et høreteknisk hjælpemiddel. Der findes forskellige hjælpemidler til forskellige   

Har du et defekt hjælpemiddel skal du kontakte os i vores telefontid. Se kontaktoplysninger under "hvordan kommer jeg i gang?"

Ofte stillede spørgsmål

  • Hvilke hjælpemidler findes der?

    Hos os kan du afprøve følgende høretekniske hjælpemidler:

    • Teleslynge til TV: 
      Teleslyngen sender lyden fra tv’et klart og tydeligt op til dine høreapparater.
    • Forstærkertelefon: 
      En forstærkertelefon er en fastnettelefon, hvor lyden kan skrues væsentlig højere op end ved en normal telefon.
    • Ringeklokkeløsning:
      Ringeklokkens lyd kan forstærkes og flyttes tættere på dig i dit hjem. Der er også mulig for visuel stimulation i form af lysblink.
    • Løsninger til mobiltelefoni:
      Løsninger der kan sende lyden fra mobiltelefonen via en streamer op til høreapparaterne.
    • Kommunikationsudstyr:
      Kommunikationsudstyret har til hensigt at forbedre taleforståelsen i baggrundsstøj og ved samtale over længere distance/afstand. Dette sker ved hjælp af en ekstern mikrofon.
    • Vækkeursløsning:
      Vækkeur med ekstra kraftig vibration. Når man ikke kan vågne udelukkende ved hjælp af hørelsen og traditionelle vækkeursløsninger.

     

    Kontakt os for at høre mere. 

  • Hvor kan jeg få hjælp?

    Forløbet foregår primært på CSV Kommunikation & Teknologi på Pederholms Allé 50, 7100 Vejle. 

    Er der tale om en afprøvning af et større hjælpemiddel, som du for eksempel skal bruge på din skole eller din arbejdsplads, foregår afprøvningen der. 

  • Hvad er formålet?

    Formålet er at afdække om der er hjælpemidler der kan hjælpe dig med at høre så godt som muligt, så du kan deltage så aktivt som muligt i eget liv. 

  • Hvordan foregår det?

    Du møder til en samtale med en af vores konsulenter, som sammen med dig afdækker dine vanskeligheder. Ud fra samtalen udvælges og afprøves relevante hjælpemidler.

    Hvis hjælpemidlet afhjælper dig i væsentlig grad, sender vi dernæst, på dine vegne og med dit samtykke, en ansøgning til sagsbehandlere i kommunen. 

    Lovgrundlag

    Hjælpemidler i din fritid/til privat brug bevilliges efter Servicelovens §112 og §113. 

    Hjælpemidler på jobbet bevilliges efter Lov om aktiv beskæftigelse, der behandles af jobcentret. 

     

  • Hvordan kommer jeg igang?

    Man behøver ingen henvisning for at tale med en hørekonsulent. Hvis du har tinnitus/hyperacusis/ Morbus Méniére,  anbefaler vi dog, at du har talt med en ørelæge først og fået taget en høreprøve.

    Du kan kontakte vores hørekonsulenter i telefontiden og bede om en tid til samtale.

    Vores hørekonsulenter ved CSV, Kommunikation & Teknologi kan kontaktes i deres telefontid, hvor du kan bestille en tid til samtale. 

    Hørekonsulenterne har telefontid mandag – torsdag kl. 8.30-9.30 på tlf.: 76 81 55 60

    Du kan også skrive til os via vores kontaktformular - klik her.